twitter
rss

Matematik adalah satu matapelajaran yang tidak memerlukan kita membaca dan mengingat fakta.  Ianya memerlukankita membuat latihan dan latihan dan latihan dan juga menghafal formula.  Berjaya menyelesaikan masalah matematik memberikan satu kepuasan dan juga semangat untuk kita terus menyelesaikan masalah-masalah lain matematik.

Belajar matematik memerlukan teknik.  Berikut adalah teknik-teknik untuk menjadi pelajar yang pintar dalam matematik :

1.  Semuanya kena bermula dengan minat. Ianya boleh diibaratkan perkara paling asas.  Tanpa minat, potensi untuk pintar dan cerdas dalam matematik agak samar.  Tanamkan minat dalam diri untuk menyukai matematik.

2.  Displin dalam diri.  Matematik memerlukan kita berdisplin.  Biasakan diri menyelesaikan masalah matematikdalam masa yang telah ditetapkan. Walaupun kita faham dengan sesuatu topik,kita tidak akan dapat menyelesaikan masalah tersebut mengikut masa yang ditentukan seandainya kita tidak ada displin dalam diri.  Kebiasaannya masa yang diberikan untuk menjawab satu soalan adalah 3 minit.  Cuba pastikan kita berjaya menyelesaikan dalam masa kurang dari 3 minit.  Sasaran kita mestilah kena lebih dari masa yang ditetapkan. 

3.  Sifir kena hafal.  Walaupun untuk pelajar sekolah menengah, kalkalator boleh digunakan, tetapi sifir sangat penting untuk dihafal.  Pelajar yang pintar matematik, mereka tiada masalah dalam menghafal sifir.  Menghafal sifir menjadikan otak kita cerdas dan cepat dalam mengira.

4.  Mesti ada wawasan dalam diri untuk berjaya dan menguasai matematik.  Tanamkan azam  dan jadikan matematik adalah satu matapelajaran yang menyeronokkan.

Cuba dekati dan jadikan mereka yang pintar dalam matematik sebagai kawan.  Di samping dapat mengeratkan silaturahim, pelajari sesuatu dari mereka dan jadikan mereka idola untuk berjaya menguasai matematik.

0 comments:

Post a Comment